Centrum Kultury Podgórza

Centrum Kultury Podgórza
Fot. Centrum Kultury Podgórza

Centrum Kultury Podgórza, a wcześniej Dom Kultury Podgórze, powstało w 1984 r. To instytucja kultury Miasta Krakowa działająca na terenie historycznej dzielnicy Podgórze. Zgodnie z obecnym podziałem administracyjnym Krakowa funkcjonujemy na terenie 6 dzielnic: Dzielnicy VIII Dębniki, Dzielnicy IX Łagiewniki – Borek Fałęcki, Dzielnicy X Swoszowice, Dzielnicy XI Podgórze Duchackie, Dzielnicy XII Bieżanów – Prokocim oraz Dzielnicy XIII Podgórze. Swoją ofertę kierujemy nie tylko do mieszkańców prawobrzeżnej części miasta, ale również do osób z całego Krakowa. Prowadzimy wielokierunkową działalność kulturalną, która służy rozwijaniu oraz zaspokajaniu potrzeb mieszkańców Krakowa, a także tworzeniu warunków do rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego. Jesteśmy wsparciem wielu środowisk kulturotwórczych, amatorskich grup artystycznych i ich wychowanków. W naszej ofercie każdy znajdzie coś dla siebie – zarówno najmłodsi jak i Seniorzy. Pełnimy funkcję centrali dla 17 podległych jednostek: Dworu Czeczów, Ośrodka Ruczaj, Teatru Praska 52, Centrum Sztuki Współczesnej Solvay oraz Klubów: Kliny, Piaskownica, Iskierka, Kostrze, Przewóz, Pychowice, Rybitwy, Skotniki, Soboniowice, Tyniec, Wola Duchacka, Wróblowice, Zbydniowice.

 

Harmonogram zajęć Klubu Rodziców


1, 29 października (piątki)

9.30 - Czytadełko (Globalne czytanie)

 

6, 13, 20, 27 października (środy)

9.00 - Zajęcia umuzykalniające wg metody prof. E. E. Gordona – grupa młodsza, godz.

10. 00 - Zajęcia umuzykalniające wg metody prof. E. E. Gordona – grupa starsza
 

8 października (piątek)

11.00 - Bystry Bobas - dzieci w wieku 1-3 lata

12:00 - Bystry Bobas - niemowlaki

 

15 października (piątek)

10.00 - Sensoplastyka, prowadzenie: Ciotki Klotki

11.15 - Musical Babies - język angielski od kołyski

 

22 października (piątek)

10.00 - Joga dla mam z dziećmi

 

 

 

Zajęcia muzyczne wg teorii Gordona są nowatorską, pionierską propozycją rozwiązań praktycznych dla edukacji muzycznej. Dzięki tej metodzie uczestnicy zajęć mogli wzbogacić swój słownik rytmiczny i melodyczny, mogli również nauczyć się odpowiednio koordynować ciało w pracy z muzyką. Głównym narzędziem osoby prowadzącej jest głos wspomagany  instrumentami orffowskimi (grzechotki, kastaniety, tamburyny, dzwonki itp.). We wspólnej zabawie wykorzystano: chusty Klanzy, piórka, chustki, wstążki,  bańki  mydlane  i inne akcesoria.  Zajęcia  pokazały,  ile   radości   można   czerpać  z improwizacji i jak można bawić się muzyką i z muzyką. Umuzykalnianie metodą Gordona we wczesnym okresie życia dziecka wspomaga naturalny proces rozumienia muzyki, ułatwia tworzenie oraz improwizowanie, stymuluje wszechstronny rozwój i pobudza zdolność komunikowania. Dzięki zajęciom umuzykalniającym rodzice obserwowali u swoich dzieci zwiększoną płynność mowy i lepszą dykcję. Ponadto dzieci znacznie łatwiej i dłużej potrafią koncentrować swoją uwagę, co ma wpływ na ich rozwój intelektualny.

Czytadełko to zajęcia, na których wspólnie spędzony czas ma być przede wszystkim dobrą zabawą, rozwijającą prawą półkulę mózgu. Jedną z proponowanych zabaw jest: „zabawa w czytanie". Podczas jej trwania demonstrujemy dziecku specjalnie przygotowane tablice z wyrazami. Poznawane słowa nosimy na szyi, przytulamy, eksperymentujemy z nimi na wszystkie możliwe sposoby, wszystko po to by ułatwić ich przyswojenie i zapamiętywanie, a w konsekwencji czytanie. Treść zajęć oraz wykorzystywane rekwizyty są dopasowane do słów, które poznajemy. Nasza nauko- zabawa nie ma jednak nic wspólnego ze szkolnym przymusem, stresem. Dlatego tak ważne są uśmiechnięte buzie dzieci:) Zajęcia są uzupełnione o Globalne Czytanie prowadzone metodą Glenna Domana. Mają pokazać, w jaki sposób nauczyć małe dziecko czytać, znacznie przy tym poszerzając jego rozwój, ułatwiając życiowy start.

Bystry Bobas są to zajęcia sensoryczno-rozwojowe, które stymulują i wspierają rozwój psychofizyczny niemowląt i dzieci, wspomagają prawidłową integrację sensoryczną oraz wzmacniają więź między rodzicem a dzieckiem. Podczas zajęć prowadzimy starannie dobrane do wieku i możliwości psychofizycznych dzieci ćwiczenia oraz zabawy przygotowane przez psychologa dziecięcego. Angażujemy zmysły bobasów (wzrok, słuch, dotyk, węch, a w starszej grupie także smak), śpiewamy piosenki w języku polskim i angielskim, pokazujemy rodzicom, jak mogą bawić się z maluchami w domu. Zajęcia są wspaniałą okazją do pierwszych kontaktów niemowlaka z innymi dziećmi, spędzenia miłego czasu wspólnie z innymi rodzicami, a ponadto dostarczają wszystkim wyśmienitej zabawy!

 

Stwarzamy przestrzeń, która ma umożliwić dzieciom rozwój i wparcie kompetencji intra- i inter-personalnych. Rozwijamy kompetencje niezbędne we współczesnym życiu: kreatywność, aktywność, innowacyjność, elastyczność w działaniu,  decyzyjność, współpracę, konsekwencję, samoświadomość, autorefleksyjność, silną motywację wewnętrzną, wiarę we własne możliwości. Uwierzycie, ze podczas robienia bałaganu, można tyle osiągnąć? Można, ponieważ na co dzień bardzo często dzieci są w sytuacjach w których nie mają poczucia sprawstwa i wpływu na własną rzeczywistość, a w trakcie zajęć stwarzane są im warunki do doświadczania samego siebie w zabawie, opartej na wewnętrznym procesie twórczym. I tak poprzez pozwolenie dziecku na swobodną, twórczą zabawę, niczym nieskrępowaną, kiedy może się pobrudzić, coś wysypać, coś dodać… Dzieje się magia, podczas, której płynie wiele korzyści.

 

Najlepszy moment na rozpoczęcie nauki języka obcego to czas, kiedy dziecko jeszcze nie mówi w swoim ojczystym języku. Poznaje wówczas język obcy równocześnie – dokładnie tak samo jak dzieci dwujęzyczne. Taki właśnie cel przyświeca metodzie Musical Babies i Musical English, przy czym na naszych zajęciach dzieci poznają język angielski całym ciałem, multisensorycznie, poprzez piosenki, rymowanki i bardzo dużo ruchu. Także poprzez specjalnie dobraną muzykę klasyczną.
 

Joga dla dzieci to ogromna frajda. Wzmacnia wiarę w siebie i w swoje możliwości. Uczy pokonywać trudności. Dla dzieci nadpobudliwych ruchowo ćwiczenia jogi są sposobem na rozładowanie nadmiaru energii i przekształcenie jej w energię twórczą, kreatywną. Ta forma ćwiczeń jest bezpieczna i pozwala wykształcić w dziecku zdrowe nawyki. Wzmacnia elastyczność i wytrzymałość mięśni, kształtuje prawidłową postawę (pomaga zwalczyć takie wady jak skrzywienie kręgosłupa, odstające łopatki itp.), zapobiega chorobom i dodaje witalności. Poprawia koncentrację,, wycisza i uspokaja. Regularne ćwiczenia rozwijają siłę woli, koordynację ruchową i elastyczność. Pomagają również usuwać produkty przemiany materii i zapewniają prawidłowe funkcjonowanie układu trawiennego, co chroni przed otyłością i chorobami stawów. Zajęcia dla dzieci prowadzone są w zupełnie inny sposób niż dla dorosłych. Dzieci są z natury bardzo aktywne i łatwo się rozpraszają, dlatego zajęcia prowadzone są dynamicznie, w formie zabawy.

 

 

 

Dla posiadaczy Karty Klubu Rodzica wstęp bezpłatny.

 

 

 

Kontakt:

Centrum Kultury Podgórza

ul. Sokolska 13, 30-510 Kraków

e-mail: edukacja@ckpodgorza.pl

tel. 12-65636-70, 509-297-914

strona internetowa: www.ckpodgorza.pl

 

Adres:
ul.Sokolska 13, Kraków
Tagi: dzieci, rodzina

pokaż metkę
Osoba publikująca: Joanna Madej
Podmiot publikujący: KKR