Centrum Kultury Podgórza
Centrum Kultury Podgórza, a wcześniej Dom Kultury Podgórze, powstało w 1984 r. To instytucja kultury Miasta Krakowa działająca na terenie historycznej dzielnicy Podgórze. Zgodnie z obecnym podziałem administracyjnym Krakowa funkcjonujemy na terenie 6 dzielnic: Dzielnicy VIII Dębniki, Dzielnicy IX Łagiewniki – Borek Fałęcki, Dzielnicy X Swoszowice, Dzielnicy XI Podgórze Duchackie, Dzielnicy XII Bieżanów – Prokocim oraz Dzielnicy XIII Podgórze. Swoją ofertę kierujemy nie tylko do mieszkańców prawobrzeżnej części miasta, ale również do osób z całego Krakowa. Prowadzimy wielokierunkową działalność kulturalną, która służy rozwijaniu oraz zaspokajaniu potrzeb mieszkańców Krakowa, a także tworzeniu warunków do rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego. Jesteśmy wsparciem wielu środowisk kulturotwórczych, amatorskich grup artystycznych i ich wychowanków. W naszej ofercie każdy znajdzie coś dla siebie – zarówno najmłodsi jak i Seniorzy. Pełnimy funkcję centrali dla 17 podległych jednostek: Dworu Czeczów, Ośrodka Ruczaj, Teatru Praska 52, Centrum Sztuki Współczesnej Solvay oraz Klubów: Kliny, Piaskownica, Iskierka, Kostrze, Przewóz, Pychowice, Rybitwy, Skotniki, Soboniowice, Tyniec, Wola Duchacka, Wróblowice oraz Zbydniowice.
Harmonogram zajęć Klubu Rodziców we wrześniu
22.09 (poniedziałek), godz. 10.00-10.45 dzieci do 1,5 r.ż., 29.09.(poniedziałek) godz. 11.00-11.45 dzieci do 1,5 r.ż.
Dziecięce trele
Zajęcia realizowane w ramach programu Ewy Bambol mają wyraźny charakter artystyczno-edukacyjny – dzieci uczą się poprzez muzykę, improwizację ruchową, śpiew, rytmizację tekstów i elementarne formy tańca. To nie tylko ćwiczenia wspierające rozwój mowy i ruchu, ale także działania, które wzbogacają dziecięcy świat we wrażenia estetyczne i budują fundamenty świadomego uczestnictwa w kulturze. Zajęcia pełnią funkcję wspomagającą rozwój dziecka w kluczowych obszarach: rozwój percepcji słuchowej, rytmicznej i muzycznej, usprawnianie motoryki dużej i małej poprzez rytmizowane ruchy zintegrowane z muzyką, doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej i szybkiej reakcji na bodźce, kształtowanie świadomości ciała i sprawczości poprzez działania twórcze, rozwój emocjonalny i społeczny – w tym umiejętność współpracy w grupie, wyrażania emocji i empatii, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego w oparciu o strukturę rytmiczną i sekwencje ruchowe.
Zapisy:
https://www.strefazajec.pl/course/view/id/77380
https://www.strefazajec.pl/course/view/id/77382
9, 16, 23, 30.09 (wtorki), godz. 9.00 - 9.45 dzieci do 2 lat, godz. 10.00 - 10.45 dzieci do 2 lat, godz. 11.00 - 11.45 dzieci 2-3 lata
Zajęcia umuzykalniające dla niemowląt i dzieci do 3 roku życia prowadzone w oparciu o teorię uczenia się muzyki wg amerykańskiego profesora E.E. Gordona
Teoria Gordona zakłada, że zdolność do rozumienia muzyki rozwija się w sposób analogiczny do przyswajania języka mówionego – dlatego najskuteczniejszy rozwój muzyczny odbywa się we wczesnym dzieciństwie, kiedy mózg dziecka jest najbardziej plastyczny i chłonny na bodźce dźwiękowe. Zajęcia prowadzone są z wykorzystaniem głosu ludzkiego jako głównego narzędzia ekspresji muzycznej, a także instrumentów orffowskich (takich jak grzechotki, tamburyny, kastaniety, dzwonki) i różnorodnych akcesoriów wspierających doświadczenia sensoryczno-ruchowe (chusta Klanzy, piórka, wstążki, bańki mydlane, chustki itp.). Program opiera się na aktywnym słuchaniu, reagowaniu na dźwięki poprzez ruch, wspólnej zabawie i improwizacji muzycznej. Efekty edukacyjne zajęć obejmują m.in.: rozwój zdolności słuchowych i muzycznych (bogaty słownik rytmiczny i melodyczny), wspieranie naturalnego procesu rozumienia muzyki i przygotowanie do dalszej edukacji muzycznej, stymulację rozwoju mowy (lepsza dykcja, płynność wypowiedzi), rozwój koncentracji, pamięci muzycznej i koordynacji ruchowej, wzmocnienie relacji dziecka z opiekunem poprzez wspólne, twórcze uczestnictwo w działaniach artystycznych, budowanie podstaw kompetencji kulturowych już na najwcześniejszym etapie życia.
Zapisy:
https://www.strefazajec.pl/course/view/id/77311
https://www.strefazajec.pl/course/view/id/77313
https://www.strefazajec.pl/course/view/id/77314
https://www.strefazajec.pl/course/view/id/77315
10, 17, 24.09 (środy), godz. 11.00 – 11.45 dzieci w wieku 1-3 lata, godz. 12.00 – 12.45 niemowlęta
Zajęcia ruchowe z elementami jogi
Zajęcia ruchowe są ukierunkowane na poprawę kondycji fizycznej kobiet po porodzie, redukcję dolegliwości bólowych oraz wspieranie dobrostanu psychofizycznego uczestniczek. Zajęcia łączą elementy jogi, pilatesu i stretchingu i dostosowane są do możliwości i ograniczeń ciała po ciąży i porodzie. Pierwsze miesiące i lata po porodzie to dla wielu kobiet czas wzmożonego wysiłku fizycznego i psychicznego, często połączonego z dolegliwościami bólowymi kręgosłupa i stawów, wynikającymi z noszenia dziecka, zmęczenia oraz braku regeneracji organizmu. Zajęcia ruchowe dla mam z dziećmi odpowiadają na te potrzeby, oferując bezpieczną formę aktywności fizycznej, która nie wymaga rozstawania się z dzieckiem. Stanowią także przestrzeń do budowania wspólnoty matek, dzielenia się doświadczeniami i przeciwdziałania izolacji społecznej. Program opiera się na ćwiczeniach ruchowych łączących elementy jogi, pilatesu i stretchingu, z naciskiem na: odciążenie kręgosłupa i stawów, wzmocnienie mięśni głębokich oraz mięśni dna miednicy, rozluźnienie napięć mięśniowych, poprawę postawy ciała, delikatne rozciąganie dostosowane do indywidualnych możliwości uczestniczek.
Zapisy:
https://www.strefazajec.pl/course/view/id/77334
https://www.strefazajec.pl/course/view/id/77336
https://www.strefazajec.pl/course/view/id/77337
11, 25.09 (czwartki), godz. 10.00-11.30 dzieci do 3 r.ż.
W kręgu Mam
Zajęcia mają charakter wspierający, rozwojowy i integracyjny. Ich głównym celem jest poprawa dobrostanu psychicznego uczestniczek, budowanie sieci wsparcia społecznego oraz wzmacnianie kompetencji rodzicielskich i społecznych młodych matek. Długofalowy charakter zajęć pozwala na stopniowe nawiązywanie relacji, rozwój uczestniczek oraz trwałą zmianę w obszarze samoświadomości i samopoczucia. Zakładane efekty: zmniejszenie poczucia izolacji i osamotnienia w macierzyństwie, wymiana doświadczeń i wzajemne wspieranie się uczestniczek, rozwój kompetencji emocjonalnych, komunikacyjnych i wychowawczych, normalizacja trudnych emocji związanych z nową rolą życiową, budowanie pozytywnej samooceny i pewności siebie jako mamy, ukazanie, że każda mama jest ważna i ma prawo do własnych potrzeb i emocji.
Zapisy:
https://www.strefazajec.pl/course/view/id/77340
https://www.strefazajec.pl/course/view/id/77341
12, 19, 26.09 (piątki), godz. 9.00 - 9.45 dzieci do 3 lat
Joga dla rodziców z dziećmi
Zajęcia z jogi dla rodziców z dziećmi mają na celu wsparcie zdrowia fizycznego i psychicznego rodziców, budowanie relacji z dzieckiem oraz integrację społeczną opiekunów przebywających na urlopach związanych z opieką nad małym dzieckiem. Pierwsze lata życia dziecka to okres intensywnych zmian i wyzwań dla rodziców, zwłaszcza matek, które często zmagają się z fizycznymi i emocjonalnymi skutkami ciąży i porodu. Zajęcia jogi stanowią formę kompleksowego wsparcia – pozwalają wrócić do formy fizycznej, wzmacniają mięśnie (w tym mięśnie dna miednicy), poprawiają postawę ciała oraz wspierają dobrostan psychiczny. Jednocześnie oferują rodzicom możliwość aktywnego i świadomego spędzania czasu z dzieckiem, bez konieczności rozstawania się z nim. Zajęcia sprzyjają także budowaniu więzi między dziećmi a opiekunami oraz integracji rodziców w podobnej sytuacji życiowej, przeciwdziałając izolacji społecznej. Ćwiczenia obejmują: pracę nad prawidłową postawą ciała, wzmacnianie mięśni głębokich, w tym dna miednicy, otwieranie klatki piersiowej, rozluźnianie napięć, techniki oddechowe i relaksacyjne wspierające zdrowie psychiczne, elementy masażu i kontaktu z dzieckiem.
Zapisy:
https://www.strefazajec.pl/course/view/id/77348
https://www.strefazajec.pl/course/view/id/77351
https://www.strefazajec.pl/course/view/id/77352
12, 19.09 (piątki), godz. 13.00-13.45 dzieci do 3 r.ż.
Czytadełko
Zajęcia opierają się na metodzie Globalnego Czytania według Glenna Domana oraz autorskich ćwiczeniach edukacyjnych, obejmujących pracę z wyrazami zapisanymi na tablicach. Dzieci uczą się słów poprzez ich obserwację, dotykanie i powtarzanie w różnych kontekstach zabawowych. Treść i forma zajęć dostosowywana jest do konkretnych słów, tematyki spotkania oraz możliwości grupy. Zajęcia prowadzone są przez wykwalifikowaną osobę z doświadczeniem pedagogicznym. Cele zajęć: rozwijanie umiejętności językowych i komunikacyjnych, stymulowanie prawej półkuli mózgu poprzez aktywne zabawy z tekstem, rozbudzanie radości z poznawania nowych słów i symboli, wspomaganie koncentracji, pamięci i wyobraźni, wspólne spędzanie czasu dziecka z opiekunem w atmosferze zabawy i bliskości, zapoznanie rodziców z metodą Glenna Domana i możliwościami jej stosowania w domu.
Zapisy:
https://www.strefazajec.pl/course/view/id/77362
https://www.strefazajec.pl/course/view/id/77363
15, 29.09 (poniedziałki), godz. 10.00 - 10.45 dzieci do 1,5 roku
Etno Bobo
Zajęcia mają charakter edukacji kulturalnej oraz wychowania przez sztukę – dzieci w naturalny i radosny sposób uczą się poprzez kontakt z żywą kulturą ludową. Uczestniczą w zabawach z użyciem elementów gwary podhalańskiej, uczą się prostych melodii, rytmów i kroków tanecznych, rozpoznają regionalne symbole, a także doświadczają tradycji poprzez wszystkie zmysły (np. dotyk materiałów, smak regionalnych potraw, dźwięk instrumentów, ruch w przestrzeni). Program obejmuje: zabawy muzyczno-ruchowe inspirowane tańcami i rytmiką podhalańską, śpiew i słuchanie tradycyjnych melodii ludowych oraz prostych pieśni w gwarze, wykorzystanie rekwizytów i symboli kultury góralskiej w działaniach twórczych (chusty, pasiaki, drewniane instrumenty, wzory ludowe), podstawowe informacje o zwyczajach i życiu codziennym w regionie Podhala – przekazywane w formie zabawowej i dostosowanej do wieku uczestników, rozwój wyobraźni, ekspresji, świadomości ciała i orientacji w przestrzeni poprzez działania twórcze zakorzenione w tradycji.
Zapisy:
https://www.strefazajec.pl/course/view/id/77364
https://www.strefazajec.pl/course/view/id/77365
17, 24.09 (środy), godz. 10.00-10.45 dzieci 2-3 lata
Hello Babies!
Wczesne wprowadzenie dziecka w świat języka obcego, zanim jeszcze w pełni opanuje język ojczysty, jest jedną z najskuteczniejszych metod rozwijania kompetencji językowych. Badania wskazują, że dzieci uczące się języków w tak wczesnym wieku nabywają je naturalnie, jak dzieci dwujęzyczne. Zajęcia „Hello Babies!” mają na celu stworzenie dla dzieci przyjaznego, angażującego środowiska do kontaktu z językiem angielskim poprzez muzykę, ruch i interakcję. Program ten nie tylko rozwija zdolności językowe, ale również wspiera ogólny rozwój psychofizyczny dziecka i buduje jego kompetencje społeczne.
Zapisy:
https://www.strefazajec.pl/course/view/id/77373
https://www.strefazajec.pl/course/view/id/77376
12, 26.09 (piątki), godz. 10.00 - 10.45 dzieci w wieku 1-3 lata, godz. 11.00 - 11.45 niemowlęta
Bystry Bobas
Zajęcia wspierają prawidłowy rozwój dzieci poprzez stymulację zmysłów i wspomaganie integracji sensorycznej, co jest kluczowe na wczesnych etapach życia. Dodatkowo program zajęć obejmuje działania służące budowaniu więzi między dzieckiem a opiekunem, co ma istotne znaczenie dla rozwoju emocjonalnego i społecznego. Zajęcia umożliwiają także wymianę doświadczeń między rodzicami, integrację w środowisku lokalnym oraz stanowią wartościową alternatywę dla wspólnego spędzania czasu wolnego. Program zajęć obejmuje rozwój poprzez poniższe ćwiczenia: stymulację polisensoryczną (dotyk, wzrok, słuch, równowaga), śpiewanie piosenek w języku polskim i angielskim, zabawy ruchowe elementy edukacji rodziców – wskazówki dotyczące zabaw wspierających rozwój dziecka możliwych do kontynuacji w domu.
Zapisy:
https://www.strefazajec.pl/course/view/id/77359
https://www.strefazajec.pl/course/view/id/77358
15, 22.09 (poniedziałki), godz. 11.00 - 11.45 dzieci od 1,5 roku do 3 lat
Warsztaty sensoryczno-rozwojowe
Głównym celem warsztatów jest wspieranie optymalnego rozwoju dziecka poprzez stymulację zmysłów, rozwijanie połączeń nerwowych w mózgu oraz wspieranie swobodnej eksploracji otoczenia. Zajęcia sprzyjają rozwijaniu koordynacji wzrokowo-ruchowej, motoryki małej i dużej, koncentracji, a także integracji sensorycznej, co ma istotne znaczenie dla dalszego rozwoju emocjonalnego, poznawczego i społecznego dziecka. Każde spotkanie to starannie zaplanowany czas swobodnej zabawy z użyciem różnorodnych materiałów i struktur sensorycznych. Dzieci będą miały możliwość przesypywania, mieszania, lepienia, malowania oraz badania zapachów i faktur za pomocą bezpiecznych produktów spożywczych. Zabawy te angażują wszystkie zmysły: wzroku, słuchu, węchu, dotyku i smaku. Formuła zajęć umożliwia dzieciom podejmowanie samodzielnych decyzji i działania we własnym tempie, bez sztywnych instrukcji i oczekiwań.
Zapisy:
https://www.strefazajec.pl/course/view/id/77368
https://www.strefazajec.pl/course/view/id/77370
KONTAKT:
Centrum Kultury Podgórza
ul. Sokolska 13, 30-510 Kraków
Tel.: 12 656 36 70, 504 067 329
E-mail: edukacja@ckpodgorza.pl
Adres: | ul.Sokolska 13, Kraków |