górne tło

Lato w krakowskim Muzeum Narodowym zaprasza!

Chryzantemy w dłoniach dziewczynki i kolor czapki na głowie Stańczyka, konia z rzędem i mrówki na sukni Telimeny, wstrzymane słońce oraz Polskę, której nie ma na mapie, przepis na świąteczną babkę i „uje”, którego się nie kreskuje, świąteczną szopkę i zakopiański kredens, filiżankę z Ćmielowa, łyżkę z dedykacją, sygnet z herbem, zegarek z kopertą i pocztówkę z Ciechocinka.

Po przodkach dziedziczymy nie tylko kolor oczu, alergię na orzechy czy talent do opowiadania dowcipów. Minione pokolenia zostawiły nam dzieła sztuki, literaturę i przedmioty – te, z których jesteśmy dumni, i te, których się troszkę wstydzimy. Cenne, piękne i do dziś podziwiane oraz dziwne, niepraktyczne lub budzące zdumienie.

Pamiątki, wspomnienia, zwyczaje, tradycje, a nawet niektóre skojarzenia są dziś naszym wspólnym dziedzictwem. Zapraszamy do udziału w cyklu letnich warsztatów, podczas których poprzyglądamy się naszym przodkom i sobie nawzajem, poszperamy w zakamarkach naszej muzealnej rekwizytorni i wspólnie zastanowimy się, po kim my to wszytko mamy.

Zapraszamy dzieci do udziału w cyklu spotkań i warsztatów, które odbywać się będą w wybranych Oddziałach i Galeriach Muzeum Narodowego w Krakowie. Na większość zajęć obowiązuje rezerwacja. Sugestie dotyczące wieku dzieci znajdują się pod terminami. W przypadku młodszych dzieci obecność i pomoc rodziców bądź dorosłych opiekunów jest mile widziana.

Część warsztatów odbywa się w ramach programu towarzyszącego wystawie "#dziedzictwo", a hasło "dziedzictwo" jest tematem przewodnim wszystkich wydarzeń.

SIERPIEŃ

Dom Józefa Mehoffera

Magazyn wspomnień

Muzeum to ogromna kolekcja, magazyn obrazów, rzeźb i innych cennych przedmiotów. Zwiedzając dom pewnego malarza, przyglądniemy się tym, które pomagają nam wyobrazić sobie, jak dawniej żyli jego mieszkańcy i czym najbardziej interesował się gospodarz tego miejsca. W jego dziełach spróbujemy odnaleźć motywy nawiązujące do przyrody, które przypominają nam znane miejsca. Podczas warsztatów stworzymy książkowe kolekcje własnych wspomnień.

preferowany wiek dzieci: 7–10

prowadzenie: Blanka Dudek

Gmach Główny / wystawa: #dziedzictwo

Księżycowa animacja poklatkowa

Poznamy pewnego astronoma, który już w dzieciństwie marzył o tym, by po drabinie wejść na księżyc. Zajrzymy do jego starych XVII-wiecznych ksiąg, które własnoręcznie ilustrował, ukazując swoje zaskakujące odkrycia dotyczące map nieba, księżyca i urządzeń badawczych. Następnie dowiemy się, jak dziś za pomocą animacji poklatkowej możemy podzielić się tą historią, w jaki sposób o niej opowiedzieć innym i sprawić, by o niej pamiętano. Wspólnie stworzymy animację, będziemy pracować nad scenariuszem, scenografią i plastelinowymi postaciami, by następnie wszystko „wprawić w ruch” przed obiektywem aparatu.

preferowany wiek dzieci: 8–12

prowadzenie: Agnieszka Fluder i Bartosz Wajer

Dom Józefa Mehoffera

Uwaga odbijam!

Czy dzieło sztuki może istnieć w kilku lub kilkudziesięciu egzemplarzach? Czym jest grafika i jakie grafiki projektował Józef Mehoffer? Jak powstają wydruki i czy my też możemy zostać projektantami? Często myślimy o dziele jako o czymś wyjątkowym, jedynym, niepowtarzalnym, a przecież nie każdy z nas będzie miał okazję zobaczyć choćby najsłynniejsze z nich na żywo. Z pomocą przychodzi nam druk i funkcja „przechowywania” dziedzictwa za pomocą powielania. Polskie ilustracje czy plakat na stałe zapisały (odbiły!) się na kartach naszej historii. Podczas zajęć przyjrzymy się twórczości Mehoffera jako grafika i ilustratora, a następnie spróbujemy własnych sił w pracy techniką druku na tkaninie. Inspiracją stanie się dla nas nie tylko sztuka, ale i przyroda, tak ważna w twórczości artysty.

preferowany wiek dzieci: 7–10

prowadzenie: Magda Schuster

Ośrodek Kultury Europejskiej Europeum

Wehikuł czasu – czyli jak sztuka przenosi w czasie i przestrzeni
Jak sięgnąć pamięcią do czasów i miejsc odległych? Czy chcielibyście podróżować wehikułem czasu? Jest na to jeden sposób, ale potrzebna nam będzie wyobraźnia! Jeżeli jesteś gotów na przygodę, zapraszamy do EUROPEUM. Za sprawą odnalezionych w galerii przedmiotów, obiektów i dzieł sztuki, przeniesiemy się w czasie na bal karnawałowy w XVIII-wiecznej Wenecji, dowiemy się, w co bawiły się dzieci na ślizgawce w Holandii XVI wieku, a na skrzydłach Merkurego poszybujemy do starożytnego Rzymu. Na koniec każdy własnoręcznie stworzy pocztówkę z naszej podróży do odległych czasoprzestrzeni.

preferowany wiek dzieci: 6–9

prowadzenie: Agnieszka Fluder

Muzeum Karola Szymanowskiego w willi „Atma” w Zakopanem

Co po Szymanowskim?

„Po” – czyli w przyszłości – i „po” – czyli otrzymane w spadku. Zawsze jesteśmy gdzieś pośrodku, żyjemy pomiędzy tym, co minęło, i tym, co dopiero nastąpi. Czerpiemy z przeszłości, by tworzyć przyszłość. Nie zawsze się nam to udaje, ale zawsze warto próbować. Wspomnienia chronimy w pamięci, a cenne pamiątki w muzealnych gablotach, wielkich skrzyniach, tajnych sejfach albo niewielkich szkatułkach. Podczas warsztatów porozmawiamy o drobiazgach, które pozostawił po sobie słynny polski kompozytor. Niewielkich, noszących ślady używania przedmiotach, które po latach stają się równie cenną pamiątką jak wielkie artystyczne dzieło. Mają wartość sentymentalną i pozwalają nam wyobrazić sobie człowieka, który ich używał. Czy i my mamy takie przedmioty? Czy zaglądamy czasem do szuflady lub domowego kuferka z pamiątkami, by przypomnieć sobie swoich przodków? Wspólnie zastanowimy się, co właściwie odziedziczyliśmy, a potem sami zaprojektujemy szkatułkę, w której będziemy mogli ukryć nasze ulubione pamiątki.

preferowany wiek dzieci: 6–10

prowadzenie: Katarzyna Maziarz

Muzeum Karola Szymanowskiego w willi „Atma” w Zakopanem

Popatrz, kim jestem!

Z jednego zdjęcia zerka na nas młoda kobieta w niemodnej fryzurze, z drugiego uśmiecha się mała dziewczynka, z kolejnego dumnie spogląda mężczyzna w dziwnym makijażu. Z portretu z uwagą przygląda nam się inny mężczyzna – o wyrazistych jasnych oczach i postrzępionych niczym górskie szczyty ramionach. Wiemy, jak wyglądali, ale kim byli ludzie utrwaleni na dawnych fotografiach i portretach znajdujących się w domu Karola Szymanowskiego? Czy portret może opowiedzieć, kim jest, czym się zajmuje, co najbardziej lubi osoba portretowana? Podczas warsztatów najpierw sami przyglądniemy się wizerunkom osób, które były ważne dla dawnego gospodarza tego miejsca, potem jego samego spróbujemy „poznać”, przyglądając się portretom namalowanym mu przez przyjaciela. Porozmawiamy o znaczeniu przedmiotu, który może stać się elementem portretu i wreszcie sami spróbujemy stworzyć swoje ekspresyjne autoportrety, w których pokażemy innym, kim jesteśmy.

preferowany wiek dzieci: 6–10

prowadzenie: Katarzyna Maziarz

Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach

Ze szkatułki prababci

Czy wiecie, że na płycie krakowskiego Rynku stoi wielka, pełna skarbów szkatułka? To Sukiennice. W ukrytych pod arkadami kramach można zobaczyć i kupić najróżniejsze błyskotki. Z kolei piętro wyżej w galerii sztuki można pooglądać i zainspirować się znacznie cenniejszymi skarbami. Jedne opinają nadgarstki dawnych elegantek, inne zdobią kapelusze lub klapy męskich ubrań, jeszcze inne oplatają szyje i dekorują dekolty. Czyje? Gospodarzy tego miejsca – postaci patrzących na nas z obrazów. Brosze, bransoletki, kolczyki, wisiorki, spinki, pierścienie, naszyjniki... Ozdoby i dodatki do dawnych strojów bywały tak jak dziś masywne i błyszczące lub subtelne i niemal niewidoczne. Niemal wszystkie wiele nam mówią o swoim właścicielu – słynnej aktorce, marszałku sejmu czy baśniowej rusałce. Damskie, męskie i dziecięce...

Podczas warsztatów wspólnie przyglądniemy się wyjątkowym dodatkom do strojów postaci na portretach, a potem sami wykonamy bransoletki, które staną się pamiątką albo prezentem dla bliskiej osoby.

preferowany wiek dzieci: 5–7

prowadzenie: Hiacynta Sowa

Pałac Biskupa Erazma Ciołka

Wszystko na głowie!

Czy ładne jest to co ładne, czy to, co się komu podoba? Dlaczego średniowieczne piękności miały tak wysokie czoła i kto nosił czapkę jak smerf? Czy tkanina brokatowa to taka obsypana brokatem? I czy złotogłów to osoba o złotej głowie? W Galerii „Sztuka Dawnej Polski. XII–XVIII wiek” przyjrzymy się średniowiecznym ideałom urody, odzieży i nakryciom głowy przedstawionym w dziełach sztuki. Dowiemy się, że choć nie szata zdobi człowieka, to jednak bardzo dużo o nim mówi. Korona nie zawsze świadczy o władzy królewskiej, a berło nosił także błazen.

Zobaczymy, jak na przestrzeni wieków zmieniła się moda. Zaczerpniemy inspiracje, zrobimy szkice, a następnie zabierzemy się do pracy. W ruch pójdą igły i nici.

preferowany wiek dzieci: 7–10

prowadzenie: Magda Schuster

Gmach Główny / wystawa: #dziedzictwo

Twarze dawniej i dziś

Czasem, patrząc na portret, dostrzegamy tylko wygląd zewnętrzny modela. Jednak bywa, że gdy przyglądniemy się dokładniej, możemy się domyśleć, kim była osoba portretowana, jaki wykonywała zawód, czym się interesowała, w jakim otoczeniu żyła. Podczas warsztatów spróbujemy zaobserwować, jak zmieniały się portrety Polaków na przestrzeni lat. Zastanowimy się, czy współczesny mieszkaniec naszego kraju wygląda jakoś szczególnie, czy może nie specjalnie wyróżnia się na tle innych mieszkańców Europy, wspólnie poszukamy „pamiątek”, które w naszym wyglądzie, sposobie bycia, zainteresowaniach lub cechach charakteru ukryli nasi przodkowie.

preferowany wiek dzieci: 7–10

prowadzenie: Blanka Dudek

Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach

Kto mieszka w obrazie

Kim oni są? Dlaczego spoglądają na nas lub wyglądają, jakby nikim się nie przejmowali? Niektórzy sprawiają wrażenie bardzo zajętych. Przyjrzymy się bohaterom obrazów i wspólnie zastanowimy się, dlaczego akurat ich malowali artyści. Jakie ma to znaczenie dla nas dzisiaj?

preferowany wiek dzieci: 6–9

prowadzenie: Katarzyna Maziarz

Gmach Główny / wystawa: #dziedzictwo

Podróż w (nie)znane

Podróże fascynują, lubimy wyjeżdżać, zwiedzać, poznawać nowe miejsca. Wówczas odpoczywamy, ale także uczymy się i odkrywamy różnorodność świata. Dawniej, gdy każda podróż była wydarzeniem wymagającym szczególnych przygotowań, ta rozmaitość była bardziej zaskakująca i przez to bardziej pociągająca niż dziś. Podczas warsztatów spróbujemy dowiedzieć się, jaki wpływ miały podróże i relacje dawnych podróżników na miejsce, w którym obecnie żyjemy.

preferowany wiek dzieci: 7–10

prowadzenie: Blanka Dudek

Dom Józefa Mehoffera

Karty pamięci – czyli co i jak zapisać, by nie zapomnieć

Na fotografiach zapisane są chwile, które już nie wrócą: uśmiech babci, gdy nie była jeszcze babcią i nosiła długie warkocze, umazaną lodami twarz taty-małego chłopca, gasnącą świeczkę na torcie w nasze pierwsze urodziny. Zdjęcia to pamiątki po ważnych dla nas osobach, odwiedzonych miejscach, zabawnych czy mrożących krew w żyłach przygodach. A gdy są one podpisane, opatrzone dedykacją, mają odcisk palca czy szminki to już prawdziwy skarb. Dlatego wyjątkowe dla nas fotografie skrzętnie przechowujemy: wstarym, solidnie oprawionym albumie, w zniszczonym pudełku po butach na dnie szuflady, w portfelu, na dysku komputera…

W letnie przedpołudnie pochylimy się nad czarno-białymi zdjęciami rodziny Mehofferów, by zastanowić się, z jakiego powodu są one dla nas tak cenne, a opowieści o nich tak barwne. Przygotujemy również osobiste albumy-atlasy wspomnień, które pomogą nam w porządkowaniu zarówno tych dziedziczonych, jak i naszych osobistych wspomnień.

preferowany wiek dzieci: 6–9

prowadzenie: Marysia Masternak

Arsenał Muzeum Książąt Czartoryskich / wystawa: Najcenniejsze. Kolekcja Książąt Czartoryskich

(O)twórzmy świątynię pamięci!

Kto, gdzie i w jakim celu otworzył to tajemnicze miejsce? Czy był to tylko chwilowy kaprys pewnej elegantki sprzed ponad dwustu lat, czy prezent, który ona i jej wnuk przygotowali dla nas?

Otwórzmy skrzypiące drzwi do świątyni pani Izabeli, przyglądnijmy się skarbom w niej ukrytym, porozmawiajmy o jednej z najcenniejszych polskich kolekcji. Może coś wyjątkowego trafi teraz do wielkiej kolekcji naszej pamięci?

preferowany wiek dzieci: 7–10

prowadzenie: Paulina Chełmecka

Muzeum im. Emeryka Hutten-Czapskiego

Dziedziczny znak

Czym w ogóle jest znak? Czy można go odziedziczyć? Czy posiadanie takiego szczególnego znaku może mieć większą wartość niż skarbiec pełen cennych przedmiotów? Czy oprócz znaku można odziedziczyć legendę?

W trakcie warsztatów dowiemy się, czym były znaki rodowe – czyli herby – poszukamy ich w przestrzeni muzeum, nauczymy się je opisywać i posłuchamy związanych z nimi opowieści. Później spróbujemy swoich sił w tworzeniu nie tylko herbów dla siebie i swoich rodzin, ale także fantastycznych legend herbowych.

preferowany wiek dzieci: 7–10

prowadzenie: Edyta Kuś

 

Prowadzący:

Blanka Dudek  – artystka, doktorantka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Absolwentka Wydziału Malarstwa oraz studiów podyplomowych w zakresie edukacji plastycznej. Prowadzi zajęcia artystyczne dla dzieci i dorosłych. Zajmuje się malarstwem i rysunkiem. Bierze udział w licznych wystawach, konkursach i plenerach.

Ewelina Krawczyk - absolwentka Edukacji Artystycznej AJD w Częstochowie. Ukończyła studia podyplomowe z Arteterapii oraz Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej. Animator działań artystyczno-pedagogicznych, edukator w Muzeum Narodowym. Doświadczenie w pracy z dziećmi zdobyła jako nauczyciel w krakowskich przedszkolach. Obecnie prowadzi warsztaty plastyczne i twórcze dla dzieci. Jej pasją jest ruch i wspinaczka skalna.

Izabela Lechowicz – absolwentka Wydziału Malarstwa ASP we Wrocławiu. Zajmuje się fotografią, prowadzi zajęcia edukacyjne dla dzieci i młodzieży. Założyła Światłoczułą – autorską pracownię plastyczno-fotograficzną. Lubi Beskid Niski.

Agnieszka Fluder – absolwentka Akademii Sztuk Pięknych na Wydziale Malarstwa w Pracowni Interdyscyplinarnej. Zajmuje się wideo, multimediami i działaniami w przestrzeni, eksperymentuje z ruchem oraz dźwiękiem. Prowadzi zajęcia edukacyjne, tworzy, projektuje.

Bartosz Wajer zajmuje się fotografią eksperymentalną, animacją, malarstwem, jest także autorem interdyscyplinarnych projektów. Absolwent Wydziału Grafiki krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Mieszka i pracuje w Krakowie.

Magda Schuster – absolwentka UJ i łódzkiej ASP.  W Muzeum prowadzi zajęcia i warsztaty dla młodszych i starszych,  poza Muzeum zajmuje się ceramiką, rękodziełem artystycznym i ilustracją. Współpracuje ze szkołami i domami kultury. W wolnym czasie reanimuje peerelowkie meble.

Hiacynta Sowa – absolwentka edukacji artystycznej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, z wykształcenia magister sztuki. Prowadzi warsztaty plastyczne, ekologiczne, edukacyjne oraz zabawy integracyjne. Działa również jako trener i opiekun na zorganizowanych wyjazdach dla dzieci. Z pasją realizuje się w malarstwie sztalugowym, fotografii i ceramice.

Paulina Chełmecka – historyk sztuki, plastyk, asystent w dziale Zbiorów Muzeum Książąt Czartoryskich. Kilkuletni współpracownik Działu Edukacji MNK i Benedyktyńskiego Instytutu Kultury w Tyńcu.

Katarzyna Maziarz – absolwentka Filologii Polskiej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, oligofrenopedagog, animator, edukator muzealny. Pracuje w Dziale Edukacji MNK, współtworząc programy dla rodzin i najmłodszych zwiedzających. Miłośniczka Młodej Polski i brudzących się w muzeum dzieci.

Marysia Masternak – absolwentka historii sztuki i edukatorka muzealna, pracuje w Dziale Edukacji MNK tworząc programy edukacyjne dla dzieci i rodzin. Interesuje się szeroko pojętą kulturą wizualną. Lubi i ceni ludzi oraz małe przyjemności i wielkie podróże (a każdą podróż, również tą z książką w dłoni w zaciszu domu, uważa za wielką). 

Edyta Kuś – archeolog i edukator. W Dziale Edukacji MNK zajmuje się programem dla szkół. Interesuje się sposobami wykorzystania źródeł archeologicznych w edukacji historycznej oraz społecznym postrzeganiem pracy archeologa. Pasjonuje się archeologią średniowiecza i nowożytności.

Jagoda Gumińska-Oleksy – absolwentka Wydziału Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego, na co dzień prowadzi warsztaty dla dzieci i opiekuje się programem edukacyjnym dla dzieci i rodzin w Muzeum Narodowym w Krakowie. Lubi podsłuchiwać, o czym mówią dzieci, kiedy rysują, i wierzy, że kiedyś uda jej się wejść do wnętrz ulubionych obrazów.

 

Ważne informacje: