górne tło

Festiwal Tańca Współczesnego BalletOFFFestival

16-19 listopada 2017,  Nowohuckie Centrum Kultury

BalletOFFFestival

Rezydencyjny Festiwal Tańca Współczesnego

BalletOFFFestival to stworzona przez Krakowskie Centrum Choreograficzne nowa formuła dla odbywającego się od 1991 roku w Nowohuckim Centrum Kultury festiwalu Krakowskie Spotkania BaletOFFowe, który prezentował i promował w Krakowie sztukę tańca.

BalletOFFFestival to festiwal rezydencyjny, którego misją jest stymulowanie procesu twórczego.

Wybrane projekty otrzymują od Krakowskiego Centrum Choreograficznego wsparcie promocyjne i organizacyjne w realizacji spektaklu z zakresu szeroko rozumianego tańca współczesnego czy teatru tańca w postaci udostępnienia przestrzeni do prób oraz szeregu działań promocyjnych, promujących zorganizowaną w ramach festiwalu premierę. Pełen proces obejmuje kilkutygodniową rezydencję, w ramach której wyłonionym artystom udostępniona jest przestrzeń do prób i scena wraz z zapleczem technicznym i konieczną infrastrukturą.

Kulminację Festiwalu stanowi prezentacja powstałych spektakli w postaci wieczoru premier.

Krakowskie Centrum Choreograficzne poprzez Festiwal stwarza warunki do twórczej konfrontacji myśli, do pracy studyjnej, oferuje pomoc w realizacji spektakli oraz, często, pierwszej premiery wraz z jej promocją.

Festiwalowi co roku towarzyszą warsztaty taneczne z międzynarodowymi pedagogami.

 

Spektakle:

AURA Dance Theatre „Godos” (Litwa)

Akademia Sztuk Teatralnych Wydział Teatru Tańca w Bytomiu „Bezdech” (Polska)

Wieczór premier rezydentów Krakowskiego Centrum Choreograficznego (Polska)

Marcin Janus, Grzegorz Kaliszuk oraz Grupa Wokół Centrum „spectral layers of movement” PREMIERA (Polska)

Bilety na wszystkie spektakle w cenie 25 zł.

 

Program:

„GODOS”, Aura Dance Theatre (Litwa)

Dwuczęściowy spektakl taneczny

bilety: 25 zł

 

Choreografia: I część – Anne Ekenes, Pia Holden (Panta Rei dance theatre, Norwegia) II część – Birutė Letukaitė (Litwa)

Kompozytor: Antanas Jasenka

Konsultacja dramaturgiczna: Silvija Čižaitė-Rudokienė

Reżyseria światła: Vladimiras Šerstabojevas

Projekt kostiumów: Thom Bara, Coal Design Studio

Wizualizacje: Saulius Paliukas

Tancerze: Clara Giambino, Marine Fernandez, Mei Chen, Chiara Corbetta

Czas trwania:  70 minut (I część – 25 min., 20 min. przerwy, 2 część– 25 min.)

Premiera:  2016

Przy wsparciu: EEA Grants*

Słowo “godos” zniknęło ze współczesnej litewszczyzny, ale wciąż żyją w nim nasze doświadczenia i uczucia. Spektakl GODOS, stworzony przez słynną litewską choreografkę Birutė Letukaitė oraz dwie choreografki z Norwegii, Anne Ekenes i Pię Holden, ukazuje świat, w którym splatają się przeszłość, teraźniejszość i przyszłość, gdzie spotykają się kobieca zmysłowość, tajemnicze mityczne stworzenia i futurystyczne wizje. Artystki z zespołu Panta Rei czerpią inspirację z interpretacji GODOS jako pieśni serca. Tymczasem natchnienie dla litewskiej choreografki stanowi elementarna przeszłość i jej odzwierciedlenie w ludziach współczesnych.

Co kryje się w futrze zaczarowanego wilkołaka? Jakie czary rzucają współczesne wiedźmy? Kto przynosi ludziom szczęście, skoro już nie wierzymy w skrzaty?

W subtelnym nawiązaniu do litewskich klechd i legend, tancerze poruszają się we wzorcach, formach i rytmach, które przywodzą na myśl stukot tkających krosien. Zasiada do nich współczesny człowiek i tka pasmo barwne jak nasze życie – pełne myśli o tym, kim jesteśmy dzisiaj i kim staniemy się jutro.

GODOS prezentowano w następujących miejscach:

LITWA — Kowno, Wilno, Kłajpeda, Święciany, Możejki, Nerynga, Rakiszki

NORWEGIA — Oslo, Moss, Fredrikstad

WŁOCHY — Florencja

USA — Seattle

TURCJA – Trabzon

NIEMCY – Bielefeld, Kolonia, Münster

INDIE – Kalkuta

WŁOCHY – Turyn

*Spektakl GODOS, wspólna produkcja Aura Dance Theatre oraz Panta Rei Dance Theatre, powstał w ramach programu „Promocja różnorodności w kulturze i sztuce w obszarze europejskiego dziedzictwa kulturowego”, współfinansowanego przez mechanizm ekonomiczny Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Ministerstwo Kultury Litwy i norweską Radę Sztuki.

AURA Dance Theatre (LITWA) to teatr, który promuje taniec współczesny na Litwie. Studio tańca Aura, założone w roku 1980 z inicjatywy Birutė Letukaitė, zostało zarejestrowane jako Kowieński Teatr Miejski w roku 1995 i do dziś pozostaje pod dyrekcją wybitnej choreografki. W czasie swojego istnienia, teatr stworzył i ukształtował oblicze litewskiego tańca współczesnego oraz wyszkolił wielu zawodowych tancerzy, cieszących się obecnie światową sławą.

AURA pracuje nieprzerwanie nad różnymi międzynarodowymi projektami, współpracuje z zagranicznymi i litewskimi choreografami i artystami z różnych dziedzin. AURA reprezentuje litewski taniec współczesny w wielu krajach i nieustająco dzieli się innowacyjnymi pomysłami ze światem tańcem.

Zespół jest laureatem około 50 miejskich, państwowych i międzynarodowych nagród. Poza wieloma wyróżnieniami i dwoma nagrodami państwowymi, Birutė Letukaitė, założycielka i dyrektor artystyczna teatru, otrzymała dwie nagrody Golden Stage Crosses (państwowa nagroda dla teatrów przyznawana przez litewskie Ministerstwo Kultury) – jeden za choreografię, a drugi za znaczący wkład w rozwój litewskiego tańca współczesnego.

International dance festival “Aura” organizowany w Kownie od 27 lat, jest najstarszą i jedną z największych tego typu imprez tanecznych na Litwie, i z czasem wpisał się na stałe w kulturę miasta. Festiwal stanowi wielkie wydarzenie nie tylko dla lokalnej publiczności, ale również widzów, tancerzy i producentów z całego kraju, obszaru bałtyckiego i zagranicy. Impreza jest finansowana przez litewskie Ministerstwo Kultury i Urząd Miasta Kowna.

 

„Bezdech”, Akademia Sztuk Teatralnych Wydział Teatru Tańca w Bytomiu (Polska)

bilety: 25 zł

Dyplomowy spektakl taneczny w wykonaniu studentów IV roku Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu

Premiera: 17.12.201 Bytomskie Centrum Kultury „Becek”

Reżyseria i choreografia: Sylwia Hefczyńska-Lewandowska

Asystenci choreografa: Paweł Urbanowicz, Natalia Dinges

Muzyka/kompozytor: Patrycja Hefczyńska

Kostiumy i charakteryzacja: Marta Wieczorek, Kamila Zabłocka

Reżyseria światła: Kamil Rogański

Realizacja dźwięku: Mariusz Michalik

Projekt scenografii: Sara Sudoł

Realizacja scenografii: Jacek Wichrowski

Występujący: Jacobina Blüm, Agnieszka Borkowska, Mateusz Lisiecki, Marek Bula, Maria Bijak, Ewelina Sobieraj, Mikołaj Wnęt, Sabina Romańczak, Bartłomiej Gąsior, Jarek Mysona, Klaudia Gryboś, Aleksandra Grącka, Daniel Leżoń, Mateusz Ulczok, Patryk Gnaś, Michał Czorny, Wiktoria Zawadzka

BEZDECH

Może zdarzyć się zawsze i wszędzie.

W uniesieniu, roztargnieniu, zderzeniu, przerażeniu.

W tańcu, we śnie, na dnie.

Pęknięcie...

"Bezdech" to taneczny spektakl dyplomowy studentów IV roku Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie. Jest zwieńczeniem procesu edukacji i momentem sprawdzenia się w profesjonalnym działaniu scenicznym. Punktem wyjścia przy tworzeniu spektaklu było odnalezienie sytuacji, w których czujemy się bezradni. Kiedy pojawia się BEZdech? Czy jesteśmy BEZradni tylko wobec ostateczności? Jak uchronić się przed BEZwładem, BEZmiarem, BEZdźwiękiem? Czy jesteśmy skazani na BEZbronność wobec BEZwzględności? Kiedy zaczyna się BEZdomność? I czy nasze życie ma polegać na BEZustannym ponawianiu zmagań w osiąganiu nieosiągalnego?

 

Wieczór premier rezydentów Krakowskiego Centrum Choreograficznego

bilety: 25 zł

 

spectral layers of movement - PREMIERA  

ruch / muzyka / wizualizacje

bilety: 25 zł

idea: Marcin Janus, Grzegorz Kaliszuk

choreografia: Grupa Wokół Centrum - Agata Moląg, Monika Świeca, Marta Wołowiec

media design: Grzegorz Kaliszuk

muzyka: Marcin Janus

Uwaga! W spektaklu używany jest stroboskop.

Interdyscyplinarny projekt łączący świat tańca, multimediów i dźwięku w wielowarstwowej instalacji interaktywnej, w której każdy z elementów jest równoznaczny. To spojrzenie na ruch przez pryzmat technologii i zabiegów technologicznych z muzyką i projekcjami interaktywnymi na żywo. Projekt stanowi osobliwe laboratorium zmieniając scenę w przestrzeń badań artystycznych. Motywem przewodnim jest ukazanie jakości ruchowych w warstwach projekcyjnych wypełnionych przetworzeniami, nawiązującymi swoim charakterem do różnych epok technologicznych, a w szczególności do kultury retro lat 80’ i 90’ ubiegłego wieku.

Marcin Janus - pochodzi z Krakowa, jest artystą dźwiękowym, multimedialnym, twórcą muzyki elektronicznej i elektroakustycznej. Od wielu lat zajmuje się oryginalnymi projektami artystycznymi. Jest autorem i wykonawcą muzyki do licznych spektakli tanecznych oraz teatralnych. Tworząc na granicach sztuk, kreuje złożone środowiska dźwiękowe. Realizując projekty stawia sobie za zadanie uczynić przedstawienia bardziej wciągającymi, nasycając świat i myślenie osobliwymi zjawiskami dźwiękowymi, dostarcza zmysłom szerokiego spektrum wrażeń. W procesie twórczym koncentruje się na barwie dźwięku, bada jego podstawowe cechy, często szuka odzwierciedlenia w ruchu i obrazie, nadaje zdarzeniom nowych znaczeń, łącząc je w przestrzeniach muzycznych. Pracując w domenie cyfrowej, najczęściej wykorzystuje Ableton Live i Metasynth oraz kontrolery midi, które dostarczają unikalnych możliwości. W świecie analogowym operuje na mocnych brzmieniach Bass Station czy Elektrona w rezultacie jego muzyka charakteryzuje się szeroką paletą dźwiękową. W pracach opartych o technologię można usłyszeć zestawienie nagrań i organicznych dźwięków z syntetycznymi barwami o często motorycznych cechach. Zaczynał jako muzyk eksperymentalnych formacji, by po kilku latach rozpocząć pracę jako niezależny kompozytor. Był stypendystą Art Stations Foundation w programie Solo Projekt, Finalistą na Konkursie kompozytorskim, który odbywał się w ramach roku Johna Cage’a. Doświadczenie zdobywał również jako uczestnik kursów, a w ostatnim czasie GrupLab Studia Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej w Krakowie, z którą wspólnie brał udział w wielu projektach artystycznych. Poza częstymi występami w kraju, gościł również w Londynie, Lizbonie, Turynie i Frankfurcie.

Grzegorz Kaliszuk - z wykształcenia informatyk, z zamiłowania twórca i realizator interakcji mutimedialnych. Praca w krakowskich kinach i ośrodkach kultury takich, jak MOCAK czy Małopolski Ogród Sztuki pozwoliła mu na połączenie pasji technicznych i artystycznych. Kreatywnie łączy wizję artystyczną z możliwościami różnorodnych sprzętów i programów komputerowych, tworząc niepowtarzalne instalacje interaktywne. Realizator wideo wielu spektakli i koncertów, współtwórca multimedialnego spektaklu "Digital Garden".

Grupa Wokół Centrum - to kolektyw artystyczny, działający w ramach Krakowskiego Centrum Choreograficznego, którego trzon stanowią tancerki Agata Moląg, Monika Świeca i Marta Wołowiec. Kolektyw produkuje własne spektakle, realizuje projekty artystyczne we współpracy z artystami z Polski i zagranicy, sprawuje opiekę nad wydarzeniami realizowanymi przez Krakowskie Centrum Choreograficzne oraz prowadzi regularne lekcje tańca współczesnego.

Idea powstania grupy wyrosła z głębokiej potrzeby eksperymentu, eksploracji, inspiracji oraz z zamiłowania do różnorodności w budowaniu scenicznego przekazu. Wierzymy, że tylko spotkania, a czasem nawet zderzenia odmiennych estetyk ruchowych, poglądów na sztukę, budują nową jakość. Interesuje nas to, co powstaje na styku. Czerpiemy z tego co prywatne, niesceniczne, parateatralne. Artyzmu szukamy w prostocie, przekazu w cytatach z życia, a smaku i waloru w ruchu. Nigdy nie zapominamy o tym, że jesteśmy tancerzami, a więc ruch jest naszym głównym narzędziem. Pierwszą deklaracją artystyczną była premiera spektaklu „Makia” w wykonaniu Marty Wołowiec i Moniki Świecy w choreografii Agaty Moląg. Obecnie w repertuarze Grupy znajdują się również spektakle „Płaczki” i „38°”, prezentowane w wersji scenicznej i ulicznej.

Warsztaty:

Zapraszamy wszystkich tancerzy na poziomie średnio zaawansowanym i zaawansowanym w technice tańca współczesnego na warsztaty taneczne z Katarzyna Ustowską oraz Marco Di Nardo w ramach tegorocznej edycji BalletOFFFestival. 

 

Grafik:
10:00-13:00 moving patterns z Katarzyną Ustowską

14:30-17:30 floating movements z Marco Di Nardo

Cena promocyjna do 3 listopada:

4 dni (24 h) – 340 zł

1 dzień (6h) – 110 zł

Cena regularna po 3 listopada:

4 dni (24 h) – 400 zł

1 dzień (6h) – 125 zł

 

MARCO DI NARDO - Rozpoczął podróż w świat breakdance’u w roku 2004 w Neapolu. Po wielu latach ciężkiej pracy, stał się członkiem „Double B Rockers Crew”, legendarnej włoskiej grupy breakdance’owej. W tym samym czasie odbywał tournée z takimi wykonawcami jak Vittorio Toraldo, Laboratories Flegrei, czy Peppe Barra. Brał udział w wielu konkursach, zdobywając nagrody na terenie całej Europy. Berlin odmienił jego życie, to właśnie tu poznał pozostałych członków grupy Frantics, wreszcie dostał szansę zmiany i ewolucji z breakdance’u w taniec eksperymentalny, w którym artysta łączy swój mocny styl z takimi elementami jak trikowanie, power moves, z pracą na podłodze oraz z tańcem współczesnym. W ostatnim czasie współpracuje z Panorama Dance Theater (Szwajcaria), Southpaw Dance Co (Wielka Brytania), Theater Strahl Berlin (Niemcy), Frantics Dance Co. Jako nauczyciel współpracuje z ZAIK (Kolonia), Marameo Profitraining (Berlin), Basel Profitraining (Bazylea), Taiwan Monday Class (Taipei, Tainan), NunOff (Barcelona), Stadttheater Görlitz We dance Company (Görlitz), Stadt Theater Kassel Johannes Wieland (Kassel).

Zobacz film - https://vimeo.com/218767150

 

FLOATING MOVEMENTS

 Będziemy pracować nad:

· treningiem kardio, który pomoże nam lepiej zrozumieć naszą fizyczność i anatomię, wzmocni ciało i pomoże uniknąć potencjalnych urazów;

· świadomością własnego ciała oraz zabawą z różnymi rodzajami ruchów, skupimy się na tym, jak ciało potrafi przenosić się w przestrzeni w różnych rytmach i z różną prędkością oraz wykonywać nieskończoną ilość ruchów w trakcie improwizowanego zadania;

· technicznymi oraz pojedynczymi, dynamicznymi ruchami z zakresu akrobatyki, a także elementami pracy na podłodze.

 

KATARZYNA USTOWSKA - absolwentka Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku (2008), Northern School of Contemporary Dance w Leeds, Wielka Brytania (Bachelor in Performing Arts, 2011) oraz Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem (M.A. in Contemporary Dance Education, 2017).

Współpracowała m.in. z: Roberto Zappalà, Roberto Olivan, Ivgi&Greben, oraz z Lea Anderson, Milan Kozánek, Jordan Massarella i Akram Khan (Verve’12). Równolegle tworzy autorskie projekty, we współpracy z Alicją Hoppel, Aina Gargallo-Sanchez i Danielem Speer.

Od 2013 roku współpracuje z Teatrem Dada von Bzdülöw, przy spektaklach: "Enclave 4/7" (2013), "Intro" (2015) i "Dzisiaj, wszystko" (2017).

Jest laureatką nagród m.in: „Sopocka Muza” i „Dolina Kreatywna” (TVP Kultura). 

 

MOVING PATTERNS - warsztat koncentruje się na świadomym korzystaniu z ciała, czasu, siły i przestrzeni w tańcu. Lekcje skupiają się wokół pracy nad własnym ciałem, jako punktem wyjścia do pracy nad relacją z innymi osobami w przestrzeni. Uczestnicy będą pracowali nad pogłębieniem świadomości w tańcu, złożoności, jakości i dynamiki ruchu. Improwizacja dopełni pracę nad wypracowanym materiałem ruchowym, dając przestrzeń dla wykorzystania indywidualnych możliwości i preferencji. 

Kontakt/zapisy: kcc@nck.krakow.pl

BalletOFFFestival-2017---internet-i-tv.jpg